132 261
Auksjoner nå
78 055
Fastprisvarer
238 694
Salg i år
767 808
Bud i år

 Vis treff med   Søk i objektbeskrivelse

DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker

Annonse nr: 4174068
DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker
DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker
 
DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker  
DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker  

DS «Sigurd Jarl» (1894) Stemplet kun 7 uker

 

Beskrivelse


Stemplet med OVALT SIGURD JARL - stempel 27.juli 1894 - Nordkap:


kun 7 uker etter overlevering 08.mai 1894


DS «Sigurd Jarl» (1894)


Denne artikkelen omhandler skipet fra 1894.


DS «Sigurd Jarl»

DS Sigurd Jarl i Hardangerfjorden.jpg

DS «Sigurd Jarl» i Hardangerfjorden i 1905

Foto: Anders Beer Wilse


Generell infoSkipstypePassasjerskipBygget1894 ved Akers mekaniske verksted, Kristiania (byggenr. 147)FlaggstatNorge TrondheimRederiNFDSStatusHugget i 1947Jomfrutur1894KallesignalJSHC / LEUNTekniske data[a]Lengde63,5 m (208,3 fot)Bredde8,9 m (29,1 fot)Dypgående4,6 m (15,2 fot)Toppfart13,9 knopHovedmaskinTrippel ekspansjon dampmaskinYtelse1 060 ihkTonnasje884 (brt)Lasteevne470 dødvekttonnPassasjerer292 (1907)Mannskap35 (1907)

DS «Sigurd Jarl» på Commons

a^ Ved overlevering hvis ikke annet er angitt

DS «Sigurd Jarl» (kallesignal JSHC / LEUN) var et hurtigruteskip som ble overlevert Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) 8. mai 1894. Skipet var byggnummer 147 ved Akers mekaniske verksted i Kristiania, og kontraktssummen var 380 000 kroner. Skipet ble først satt inn på ruten Hamburg – Vestlandet – Vadsø, og gikk med hvitmalt skrog som turistskip om sommeren. I 1897 gikk hun en enkelttur i hurtigruten, og fra juni 1899 gikk hun som avløserskip. I 1908 ble skipet satt inn i fast rotasjon i hurtigruten. 23. april 1940 ble DS «Sigurd Jarl» senket i nærheten av Molde av tyske bombefly. Vraket ble hevet, men reparasjon ble for kostbart. I 1947 ble vraket solgt til Fredrikstad Mekaniske Verksted for opphugging.

  • Innhold1Historie
  • 1.1I hurtigruten
  • 2Skipet
  • 3Se også
  • 4Referanser
  • 5Litteratur
  • 6Eksterne lenker

Historie[rediger | rediger kilde]

DS «Sigurd Jarl» som turistskip i Geiranger omkring 1905.

Foto: Anders Beer Wilse

DS «Sigurd Jarl» var bygd med tanke på bruk i rederiets Hamburg-rute, og det var på denne ruten skipet først ble satt inn. Om sommeren ble skroget hvitmalt, skorsteinen fikk rederiets «cruise-farger», og skipet gikk langs norskekysten som turistskip. I 1896 var hun på verksted for oppussing av innredningen og maskinvedlikehold. I 1897 kolliderte hun med DS «Valund» i nærheten av Bergen, og måtte på verksted for reparasjon. 11. september 1901 grunnstøtte hun nord for Ålesund, men kom av grunnen ved egen hjelp. Skipet måtte imidlertid til Bergen for å reparere propellen og utbedre skader på skroget. I november 1902 gikk DS «Sigurd Jarl» noen turer i ruten Bergen – Newcastle (Storbritannia). Høsten 1907 gikk hun som avløserskip i hurtigruten mellom Bergen og Vadsø.

I hurtigruten[rediger | rediger kilde]

I 1908 ble DS «Sigurd Jarl» ombygd og oppgradert for 100 000 kroner, og satt inn i fast rotasjon i hurtigruten. 16. mars 1912 gikk skipet i ruten Oslo – Tromsø – Vadsø da hun grunnstøtte på et undervannsskjær ved Jæren. Lasten ble losset, og med assistanse fra Det Stavangerske Dampskibsselskabs lokalrutebåter DS «Robert» og DS «Skjold» kom hun seg av skjæret. I 1920 var DS «Sigurd Jarl» ved Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) for ombygging. Hun fikk større skorstein, nye kjeler og innebygget midtskipshus. I april 1931 ble 3. plass (3. klasse) oppgradert med ny spisesalong og nytt promenadedekk. 22. november 1931 fikk skipet et maskinhavari i Vestfjorden i Nordland, og skipet måtte slepes til Bodø av hurtigruteskipet DS «Erling Jarl». I oktober 1935 gikk hun på grunn ved Tyrhaug fyr i Edøyfjorden på Nordmøre, og ble slept til Trondheim for reparasjon.

Ved krigsutbruddet i Norge den 9. april 1940 var DS «Sigurd Jarl» i Ålesund på nordgående. Rundturen nordover ble avbrutt, og skipet ble rekvirert av de norske myndighetene. 21. april 1940 ble DS «Sigurd Jarl» angrepet av et tysk bombefly mens hun lå ved Bolsøya i Moldefjorden, men ble ikke truffet. 2 dager senere, den 23. april lå skipet i Vågseterbukta nær Molde, da hun igjen ble angrepet av tyske fly. Denne gangen ble skipet truffet og sank.[1] Alle ombord var forberedt på angrep, og ingen omkom. I november 1942 ble vraket hevet og kjøpt tilbake av NFDS for 160 000 kroner. Hun ble slept til Fredrikstad Mekaniske Verksted for å repareres, og verftet anslo reparasjonskostnadene til 1,7 millioner kroner. Rederiet var ikke villig til å bruke så mye penger, og besluttet derfor å ikke reparere vraket. I 1947 ble vraket solgt til Fredrikstad Mekaniske Verksted for 16 000 kroner, og i juli samme år videresolgt til Stavanger Skibs-Ophugnings Co. AS i Stavanger for opphugging.

Skipet[rediger | rediger kilde]

Ved levering i 1894 var tonnasjen 884,29 bruttoregistertonn, 547,48 nettoregistertonn, og lasteevnen var 470 dødvekttonn. DS «Sigurd Jarl» hadde lasterom forut og akter, og lasting og lossing foregikk med 3 kraner, to forut og en midtskips. Hovedmaskinen var en trippel ekspansjon dampmaskin med arbeidstrykk 160 psi, bygd ved Akers mekaniske verksted. Oppgitt ytelse var 1 060 ihk (indikerte hestekrefter) og 178 nhk (nominelle hestekrefter). Skipet oppnådde 13,9 knop på prøveturen, mens normal marsjfart var 12,5 knop. Dette gjorde DS «Sigurd Jarl» til et av de raskeste skipene i Norges handelsflåte da hun ble levert. Skipet var bygd i stål, og var i 1907 sertifisert for 292 passasjerer i kystfart, 506 i lokalfart, og 78 i europeisk fart. Hun hadde 78 køyeplasser fordelt på 1., 2. og 3. plass (klasse). I 1933 fikk skipet installert radiotelefon, og i 1937 ble hun utstyrt med ekkolodd, radiopeileutstyr og elektrisk logg.





*****************************************************************************************************************


SAMLER DU OGSÅ NORSKE KUNSTKORT?


Da kan Du lese om hele 380 ulike tegnere illustrert med 1040 postkort!


Det er utelukkende Nutta Haraldsen med sitt biografiske verk NORSKE POSTKORT (2018) som via en høyst profesjonell og kunnskapsrik erfaring (11 år gikk med til stoffsamling) som i bokform omtaler den omfattende produksjon med over hundrevis av ulike KUNSTNERKORT - ofte fra meget velkjente norske klassiske artister!


Leksikon kan vi trygt si SOM viser deler av kunstnervirke / liv som postkort tegnere, malere og utgivere har levert via sine vakre, mangfoldige og ofte svært morsomme Kunstkartong og Postkort.


Bok kode: ISBN: 978-82-92765-80-7. Gjerne og benevnt som Postkortsamlernes bibel. Du kan få tilsendt dette (must have postkort leksikon) fra Nutta via telefon: 4520 9002.


Spør gjerne på Ditt Bibliotek om å låne boken. Har ikke Ditt bibliotek DETTE praktverk - mot formodning - be Bibliotekaren OM å kjøpe inn, helst flere bøker - OMGÅENDE!



***************************************************************************************************************


Kjære Kultur bevarer, beskytter av POSTKORT!

POSTKORTSAMLERE i VEST har nå ca. 381 medlemmer! Velkommen som medlem nr. 381!


Dersom du melder deg inn i dag koster det

KUN kr.150,00 for hele 2022. Du får 2 medlemsblad for resten av 2022! Gratis søker- etter annonser, m.v.


Du kan delta på våre lukkete medlemsauksjoner. Vi tilbyr ca. 1.100 enkeltkort samt noen lotter per år.

PiV- aukskjonene har en meget høy kortkvalitet og variasjon, ofte fra alle fylker, kunstkort, temakort, m.v. Se gjerne tilbake på de flotte kortene fra tidligere PiV- auksjoner på vår hjemmeside.


Hjertelig velkommen til


Postkortsamlere i Vest


Kommende auksjon blir onsdag 02.11.2022


Meld deg inn raskest mulig! VELKOMMEN til verdens mest lærerike og spennende hobby!


Samlerhilsen

NilsPostkort

medlem nr.1 i PiV april.1984


PS.

Du kan enkelt bli medlem nå med engang.

Ring 9912 5125 og vi kan ha en hyggelig POSTKORT- prat samt at du får all informasjon du ønsker deg.


Skriv eller ring hva ditt samleområde(r) er og jeg kan muligens sende deg portofritt et utvalg til uforbindtlig gjennomsyn.


Plutselig snakkes vi!



Generelle vilkår:
Hei Hyggelig med vinnerbud fra deg igjen! SEND MEG EN E-POST NÅR BETALING ER UTFØRT. Vennligst husk ditt ALIAS og GiBud's ID-nr. på betalingsgiro. NB! Kort sendes deg ca. 1 uke fra betaling er registrert på konto 97102318475.. Jeg sender samlet når du vinner flere auksjoner. Samlerhilsen NilsPostkort
Objektets tilstand
Se beskrivelse
Betaling
Forskuddsbetaling
Fraktkostnader
kr 25,00
Kjøper betaler
Leveringsvilkår
Se beskrivelse
AuksjonstypeS
Utropspriskr 650,00  
650
Antall tilgjengelig: 1 stk.
Slutter om
  • 00

    Days

  • :
  • 00

    Hours

  • :
  • 00

    Minutes

  • :
  • 00

    Seconds

Slutter03.12.2022 21:15:27
Bud nå0  
Annonse vist24 ganger
Referanse nr/#16
Du er ikke logget inn

Logg inn for å by på dette objektet.

Ikke medlem ? Klikk her

Glemt Brukernavn eller passord ?.


 
Budliste
Selger:  nilspostkort
  
Profilbilde
Medlem siden: 02.05.2015
Sted: Nesttun
Land: NORWAY
Karakterer (1063)    
Se alle auksjoner fra selger
Se selgers auksjoner i kategorien
Det er helt gratis å opprette auksjoner på GiBud.no. Du betaler maksimalt 4% i provisjon ved oppnådd salg!