132 210
Auksjoner nå
78 053
Fastprisvarer
238 693
Salg i år
767 789
Bud i år

 Vis treff med   Søk i objektbeskrivelse

RYFYLKE in the modern harbour of Bergen

Annonse nr: 4170384
5. februar 1941 ble skipet senket av engelskmenn - ingen omkommetInteressant historiske kommentarer på baksiden
5. februar 1941 ble skipet senket av engelskmenn - ingen omkommetInteressant historiske kommentarer på baksiden

Interessant historiske kommentarer på baksiden

 

Beskrivelse

Keystone View Company stereokort - Sylskarpt


DS «Ryfylke» (1917)


DS «Ryfylke»DS Ryfylke (1917).jpg


Generell info Andre navn1917 - 1921: «St Croix»

1921 - 1931: «Baltriger»SkipstypeKystruteskipBygget1917 ved Kjøbenhavns Flytedok & Skibsværft, DanmarkFlaggstat1917 - 1921: Danmark København

1921 - 1931: Storbritannia London

1931 - 1941: Norge StavangerRederi1917 - 1921: Det Østasiatiske Kompagni

1921 - 1931: United Baltic Corporation

1931 - 1941: DSDStatusKrigsforlis i 1941JomfruturVåren 1917KallesignalLESXTekniske data[a]Lengde67,1 m (220,1 fot)Bredde10 m (32,8 fot)Dypgående5,3 m (17,4 fot)Toppfart13,5 knopHovedmaskinTrippel ekspansjon dampmaskinYtelse1 100 ihkTonnasje1 113 brtPassasjerer43 køyeplasser

a^ Ved overlevering hvis ikke annet er angitt


DS «Ryfylke» (kallesignal LESX) var et kombinert passasjer- og lasteskip som ble overlevert Det Østasiatiske Kompagni, København i 1917 som DS «St Croix». Skipet var byggnummer 127 ved Kjøbenhavns Flytedok & Skibsværft i Danmark. I 1921 ble hun kjøpt av et britisk rederi, før hun i 1931 ble kjøpt av Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) for 11 000 britiske pund og omdøpt DS «Ryfylke». Skipet ble etter ombygging satt inn i ekspressruten mellom Stavanger/Sandnes og Oslo. I november 1940 leide Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) skipet, og satte henne inn i hurtigruten. I februar 1941 ble DS «Ryfylke» senket på Stad av en britisk ubåt. Ingen mennesker omkom.


Historie

Skipet ble overlevert Det Østasiatiske Kompagni i København i mars 1917 og døpt DS «St Croix». I 1921 ble skipet solgt til det britiske rederiet United Baltic Corporation i London, og omdøpt «Baltriger». Skipet ble satt inn i rutetrafikk mellom De britiske øyer og Østersjøen. I 1929 ble «Baltriger» lagt i opplag i River Blackwater, og ble liggende her til Det Stavangerske Dampskibsselskab kjøpte henne i september 1931. Samtidig gikk søsteren til Færøyene som «Tjaldur». Skipet ble sendt til rederiets eget verft på Klasaskjæret i Stavanger, og ombygd for bruk i ekspressruten mellom Stavanger/Sandnes og Oslo. Hun ble samtidig omdøpt til DS «Ryfylke».

Under det tyske angrepet på Norge 9. april 1940, lå DS «Ryfylke» i Oslo. Skipet ble rekvirert av den tyske okkupasjonsmakten og benyttet som losjiskip. I november 1940 ble hun returnert til rederiet, og ble straks utleid til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab i Trondheim. Nordenfjeldske var på den tiden i akutt skipsmangel etter at fire av rederiets hurtigruteskip var senket i krigshandlinger: DS «Sigurd Jarl», DS «Dronning Maud», DS «Prins Olav», og DS «Prinsesse Ragnhild». DS «Ryfylke» ble satt inn i hurtigruten, men allerede på sin første rundtur fra Trondheim, grunnstøtte hun ved Ørland i Trondheimsfjorden og måtte på verksted for reparasjon. 5. februar 1941 var skipet på nordgående på sin andre rundtur. På Stad ble hun oppdaget av en britisk ubåt som ved hjelp av varselskudd tvang henne til å stoppe. Passasjerene og besetningen ble beordret i livbåtene, og DS «Ryfylke» ble senket av kanonild fra ubåten. Ingen mennesker omkom.


Skipet

DS «Ryfylke» var bygd som et kombinert passasjer- og godsskip for rutetrafikk i Dansk Vestindia. Ved levering var tonnasjen 1 113 bruttoregistertonn og 657 nettoregistertonn. Hovedmaskinen var en oljefyrt trippel ekspansjon dampmaskin bygd ved Kjøbenhavns Flytedok & Skibsværft. Oppgitt ytelse var 1 100 ihk (indikerte hestekrefter), og 166 nhk (nominelle hestekrefter), noe som ga en toppfart på 13,5 knop. Etter at Det Stavangerske Dampskibsselskab kjøpte skipet i 1931, ble kjelen ombygd til kullfyring. DS «Ryfylke» var et toklasse-skip med 1. plass (1. klasse) midtskips, og 2. plass akter. Skipet hadde totalt 43 køyeplasser, fordelt på 27 på 1. plass og 16 på 2. plass.


Se også

  • Liste over hurtigruteskip
  • Det Stavangerske Dampskibsselskab

Litteratur

  • Dag Bakka jr. – Hurtigruten: Sjøveien mot nord (side 108). Seagull Publishing, 2003 – ISBN 82-91258-17-1
  • Mike Bent – Coastal Express: The Ferry to the Top of the World (side 108) Conway Maritime Press, 1987. ISBN 0 85177 446 6

Eksterne lenker

  • Hurtigrutemuseet – DS Ryfylke Besøkt 16. oktober 2009
  • Hurtigrutene.info – Omfattende uoffisiell side om hurtigrutene Besøkt 16. november 2008
  • Tyskspråklig side om hurtigrutene (velg Geschichte 1893 – 1945 og D/S Ryfylke) Besøkt 16. november 2008
  • Mike Bents hurtigrutesider – DS Ryfylke (engelsk) Besøkt 16. november 2008

skjul

Alle hurtigruteskip

Skip med navn som har vært brukt flere ganger, har byggeår i parentes


  • 1893–1945DS «Vesteraalen» (1891) DS «Sirius» DS «Olaf Kyrre» DS «Erling Jarl» (1895) DS «Jupiter» (1856) DS «Sigurd Jarl» (1894) DS «Orion» DS «Kong Halfdan» DS «Capella» DS «Astræa» DS «Haakon Adalstein» DS «Lyra» (1905) DS «Haakon Jarl» (1879) DS «Richard With» (1909) DS «Midnatsol» (1910) DS «Hera» DS «Polarlys» (1912) DS «Finmarken» (1912) DS «Kong Haakon» DS «Kong Harald» (1890) DS «Neptun» DS «Haakon VII» DS «Dronning Maud» DS «Sanct Svithun» (1927) DS «Mira» DS «Irma» DS «Prinsesse Ragnhild» DS «Lofoten» (1932) DS «Nordnorge» (1924) DS «Prins Olav» DS «Nordstjernen» (1937) DS «Ariadne» MS «Hadsel» MS «Ragnvald Jarl» (1930) DS «Sigurd Jarl» (1942) DS «Christiania» DS «Skjerstad»
  • 1945–2021MS «Erling Jarl» (1949) MS «Midnatsol» (1949) MS «Vesterålen» (1950) MS «Sanct Svithun» (1950) MS «Nordlys» (1951) MS «Håkon Jarl» (1952) MS «Polarlys» (1952) MS «Barøy» (1952) MS «Nordstjernen» (1956) MS «Finnmarken» (1956) MS «Ragnvald Jarl» (1956) MS «Harald Jarl» (1960) MS «Lofoten» (1964) MS «Kong Olav» MS «Nordnorge» (1964) MS «Midnatsol» (1982) MS «Narvik» MS «Vesterålen» (1983) MS «Kong Harald» (1993) MS «Richard With» (1993) MS «Nordlys» MS «Nordkapp» MS «Polarlys» (1996) MS «Nordnorge» (1997) MS «Finnmarken» (2002) MS «Trollfjord» MS «Midnatsol» (2003) MS «Spitsbergen» MS «Havila Capella» MS «Havila Castor»

Reserve-

  • og avløserskipDS «Lofoten» (1884) DS «Røst» DS «Andenæs» DS «Olaf Trygvesøn» DS «Tordenskjold» DS «Mosken» DS «Kong Gudrød» DS «Mercur» DS «Barøy» (1929) DS «Nova» DS «Ryfylke» DS «Nordnorge» (1883) DS «Lyra» (1912) DS «Lyngen» DS «Dronningen» DS «Saltdal» MS «Ottar Jarl» DS «Oslo» MS «Sørøy» MS «Alta» MS «Kronprinsesse Märtha» MS «Salten» DS «Jupiter» (1916) MS «Meteor» MS «Ingøy»

Kategorier: 


  • Norske dampskipSjøfart i RogalandSjøfart i RyfylkeStavanger havnDSD-skipSkip fra 1917HurtigruteskipKrigsforlis



*****************************************************************************************************************


SAMLER DU OGSÅ NORSKE KUNSTKORT?


Da kan Du lese om hele 380 ulike tegnere illustrert med 1040 postkort!


Det er utelukkende Nutta Haraldsen med sitt biografiske verk NORSKE POSTKORT (2018) som via en høyst profesjonell og kunnskapsrik erfaring (11 år gikk med til stoffsamling) som i bokform omtaler den omfattende produksjon med over hundrevis av ulike KUNSTNERKORT - ofte fra meget velkjente norske klassiske artister!


Leksikon kan vi trygt si SOM viser deler av kunstnervirke / liv som postkort tegnere, malere og utgivere har levert via sine vakre, mangfoldige og ofte svært morsomme Kunstkartong og Postkort.


Bok kode: ISBN: 978-82-92765-80-7. Gjerne og benevnt som Postkortsamlernes bibel. Du kan få tilsendt dette (must have postkort leksikon) fra Nutta via telefon: 4520 9002.


Spør gjerne på Ditt Bibliotek om å låne boken. Har ikke Ditt bibliotek DETTE praktverk - mot formodning - be Bibliotekaren OM å kjøpe inn, helst flere bøker - OMGÅENDE!



***************************************************************************************************************


Kjære Kultur bevarer, beskytter av POSTKORT!

POSTKORTSAMLERE i VEST har nå ca. 381 medlemmer! Velkommen som medlem nr. 381!


Dersom du melder deg inn i dag koster det

KUN kr.150,00 for hele 2022. Du får 2 medlemsblad for resten av 2022! Gratis søker- etter annonser, m.v.


Du kan delta på våre lukkete medlemsauksjoner. Vi tilbyr ca. 1.100 enkeltkort samt noen lotter per år.

PiV- aukskjonene har en meget høy kortkvalitet og variasjon, ofte fra alle fylker, kunstkort, temakort, m.v. Se gjerne tilbake på de flotte kortene fra tidligere PiV- auksjoner på vår hjemmeside.


Hjertelig velkommen til


Postkortsamlere i Vest


Kommende auksjon blir onsdag 02.11.2022


Meld deg inn raskest mulig! VELKOMMEN til verdens mest lærerike og spennende hobby!


Samlerhilsen

NilsPostkort

medlem nr.1 i PiV april.1984


PS.

Du kan enkelt bli medlem nå med engang.

Ring 9912 5125 og vi kan ha en hyggelig POSTKORT- prat samt at du får all informasjon du ønsker deg.


Skriv eller ring hva ditt samleområde(r) er og jeg kan muligens sende deg portofritt et utvalg til uforbindtlig gjennomsyn.


Plutselig snakkes vi!



Generelle vilkår:
Hei Hyggelig med vinnerbud fra deg igjen! SEND MEG EN E-POST NÅR BETALING ER UTFØRT. Vennligst husk ditt ALIAS og GiBud's ID-nr. på betalingsgiro. NB! Kort sendes deg ca. 1 uke fra betaling er registrert på konto 97102318475.. Jeg sender samlet når du vinner flere auksjoner. Samlerhilsen NilsPostkort
Objektets tilstand
Se beskrivelse
Betaling
Forskuddsbetaling
Fraktkostnader
kr 25,00
Kjøper betaler
Leveringsvilkår
Se beskrivelse
AuksjonstypeS
Utropspriskr 90,00  
90
Antall tilgjengelig: Ingen
Slutter om
Startet30.09.2022 21:41:12         
Sluttet23.10.2022 20:03:00
Solgt forkr 90,00
90
  
Annonse vist19 ganger
RYFYLKE in the modern harbour of Bergen
Annonse nr: 4170384
Auksjonen er avsluttet
Se andre auksjoner i denne kategorien
Høyeste Budgiver Kims2021 (189)  Se budgivers karakterbok  
Budliste
BudgiverBudDato
Kims2021kr 90,0023.10.2022 13:38:27
Selger:  nilspostkort
  
Profilbilde
Medlem siden: 02.05.2015
Sted: Nesttun
Land: NORWAY
Karakterer (1063)    
Se alle auksjoner fra selger
Se selgers auksjoner i kategorien
Det er helt gratis å opprette auksjoner på GiBud.no. Du betaler maksimalt 4% i provisjon ved oppnådd salg!