126 156
Auksjoner nå
86 019
Fastprisvarer
105 677
Salg i år
337 613
Bud i år

 Vis treff med   Søk i objektbeskrivelse

Liker du KUN postkort eller=DU og intr.i forgjengerne!?

Annonse nr: 3941971
Velg bildeVelg bildeVelg bildeVelg bilde
Nedre v. del av kort -Muren bakHøyre del med DanmperneTotalkortet

Valgt bilde

 

Beskrivelse

Hvor GENUIN = SANSEN FOR gamle fotografier opp limt på stiv kartong?? Påskrevet en nyttårshilsen bakFOR EKSEMPEL FRA MUREN AV FOTOGRAF Olav SVANØE? Mulig årstall ca: 1880 til 1898


PÅ DETTE KORTET


Fra "Murenbryggen" kan du og se 4 Dampskip + 2 Hester og kjerre- doninger i tillegg til den omtalt under:


Så tidlig som på 1880-tallet dukket de første hesteomnibussene opp i den Vestlandske storbyen BERGEN!


Vognmennene som dominerte personbefraktningen, spesialiserte seg utover 1800-tallet, blant annet drev man med leilighetstransport på bestilling og forstadstransport mellom almenningene og sentrum med hestedrosjer som gikk i faste ruter. I


1882 presenterte ingeniør M. Jacobsen sin plan om å opprette en hestesporvei i sentrum av byen, men dette falt bort etter hans død kort tid etterpå. Fritz Münter, innehaver av Bergens Skydsstation på Engen, besluttet seg for å ta opp sporet etter Jacobsen, men med hesteomnibuss i stedet i 1890.


Knapt tre år senere fikk Münter eneretten på omnibuskjøring i samtlige bygater. Det oppsto to bussruter satt i system med


Torvet i sentrum, den ene ut til Tollbodalmenningen gjennom Strandgaten


og den andre til Florida via Nygårdsgaten. Den første ruten som begynte på Rådstuplass fikk betegnelsen «Tollebussen», mens den andre fikk betegnelsen «Nygaardsbussen».


Reisekomforten var ikke meget god til tross for at Münter hadde flotte firehjuls lukkede vogner med stigbrett inn til rommet, som var staselig med plysjtrekk og gardiner. Dermed fikk disse hesteomnibussene tilnavnet «ondibusser», spesielt ettersom man satt på langsgående trebenker i et kjøretøy med jernbeslåtte felger på brosteinlagte gater. Axel Beyer overtok virksomheten, og han tok kontakt med Jacob Irgens som hjalp ham med å bygge nye hesteomnibuser med gummibeslåtte felger. Disse bussene var mer kapabelt med plass for tjue personer, og kunne trekkes av to hester. Men linjen mellom Torvet og Nygård/Florida ble nedlagt i 1898.

Beyer var den første av vognmennene som avløste hverandre i forsøk å holde liv i omnibusstrafikken, som tok slutt i 1903.


Da den elektriske sporveien ble åpnet i 1897, var det ikke lenger mulig.

NB! Det finnes software program som på utrolig vis kan gjenopprette bleknet foto!






Generelle vilkår:
Hei Hyggelig med vinnerbud fra deg igjen! SEND MEG EN E-POST NÅR BETALING ER UTFØRT. Vennligst husk ditt ALIAS og GiBud's ID-nr. på betalingsgiro. NB! Kort sendes deg ca. 1 uke fra betaling er registrert på konto 97102318475.. Jeg sender samlet når du vinner flere auksjoner. Samlerhilsen NilsPostkort
Objektets tilstand
Se beskrivelse
Betaling
Forskuddsbetaling
Fraktkostnader
kr 25,00
Kjøper betaler
Leveringsvilkår
Se beskrivelse
AuksjonstypeS
Utropspriskr 120,00  
120
Antall tilgjengelig: Ingen
Slutter om
Startet29.04.2022 22:07:59         
Sluttet15.05.2022 20:01:00
Solgt forkr 120,00
120
  
Annonse vist68 ganger
Liker du KUN postkort eller=DU og intr.i forgjengerne!?
Annonse nr: 3941971
Auksjonen er avsluttet
Se andre auksjoner i denne kategorien
Høyeste Budgiver Nordbiker1 (581)  Se budgivers karakterbok  
Budliste
BudgiverBudDato
Nordbiker1kr 120,0008.05.2022 15:40:52
Selger:  nilspostkort
  
Profilbilde
Medlem siden: 02.05.2015
Sted: Nesttun
Land: NORWAY
Karakterer (969)    
Se alle auksjoner fra selger
Se selgers auksjoner i kategorien
Det er helt gratis å opprette auksjoner på GiBud.no. Du betaler maksimalt 4% i provisjon ved oppnådd salg!